مقالات آزمایشگاهی

دیتالاگر دما و رطوبت مناسب کار شما چیست؟

دیتالاگر دما و رطوبت

استفاده از دیتالاگر دما و رطوبت در برخی مکان ها از جمله داروخانه و فروشگاه مواد غذایی ضروری می باشد. عدم استفاده از تجهیزات در این مکان ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات عدیده ای شود. موادی مانند دارو و مواد غذایی که نیاز به مراقبت دقیق از لحاظ دما و رطوبت در محیط دارند باید توسط چنین دستگاه هایی تحت نظر قرار گیرند.

دیتالاگر دما و رطوبت در مدل های مختلف می توانند بنا به محل استفاده تک سنسوره و یا چند سنسوره باشند. همچنین این دستگاه ها در مدل های جدید از فناوری های جدیدی مانند بلوتوث و یو اس پی نیز بهره می برند.

دیتالاگر دما و رطوبت چیست؟

Data Logger یک دستگاه الکترونیکی متشکل از یک میکروپردازنده، هارد و حافظه داخلی و یک یا چند سنسور می باشد. این دستگاه دارای انواع مختلف می باشد که تفاوت آنها در تعداد سنسور ها و انواع دیتا هایی می باشد که ثبت می کند. این دستگاه ها عموما با باتری کار می کنند و با توجه به تکنولوژی های جدید مدل های جدیدی از این دستگاه ها روانه بازار شده است.

موارد استفاده دیتالاگر دما و رطوبت

به طور کلی دیتالاگر دما و رطوبت در مکان هایی که نیاز است تا دما و رطوبت به صورت دائمی مورد ثبت و کنترل قرار گیرد مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش به مهم ترین این مکان ها اشاره خواهیم کرد:

  1. داروخانه ها: استفاده از دیتالاگر دما و رطوبت در داروخانه یکی از ضروریات می باشد. این داروخانه چه انسانی باشد و چه دامی نیاز به مانیتورینگ دقیق دما و رطوبت خواهند داشت. برخی داروها که نیاز به یخچال ندارند حساسیت کمتری نسبت به این موضوع دارند. ولی این موضوع در خصوص داروهای یخچالی و واکسن ها از حساسیت بالایی برخوردار است.
  2. فروشگاه ها: یکی دیگر از مکان هایی که استفاده از دیتالاگر دما و رطوبت برای آن بسیار مهم می باشد فروشگاه های مواد غذایی می باشد. درست است که برای برخی مواد غذایی رطوبت و دمای محیط چندان مهم نیست ولی برای برخی از مواد غذایی فاسد شدنی این موضوع بسیار مهم می باشد. در صورت عدم رعایت و کنترل دما و رطوبت محیط ممکن است سلامت مصرف کنندگان به خطر بیفتد.
  3. سردخانه ها: وظیفه اصلی سردخانه های در مدل های مختلف ثابت نگه داشتن دما و رطوبت می باشد. در سردخانه های صنعتی از نوع پیشرفته این دستگاه ها را برای زیر نظر داشتن دما، رطوبت و نوسان برق استفاده می کنند.
  4. بیمارستان ها: دیتالاگر دما و رطوبت در قسمت های خاصی از بیمارستان مانند: بخش های عفونی، بخش های جراحی و سردخانه و محل نگهداری داروهای بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین استفاده از مدل ثبت کننده نوسان برق نیز برای بیمارستان ها مهم خواهد بود.

انواع مختلف دیتالاگر

همانطور که اشاره شد تفاوت نوع و قیمت این دستگاه ها در تعداد سنسور و حساسیت آنها می باشد. در این بخش به انواع مهم دیتالاگر دما و رطوبت اشاره خواهیم کرد:

  1. دیتالاگر دما: این نوع از این دستگاه ها عمدتا به صورت مولتی سنسور می باشند یعنی دیتالاگر دما و رطوبت به صورت توامان می باشند. این مدل ثبت اطلاعات دما و رطوبت را انجام می دهد. موارد مصرف این نوع برای داروخانه ها، زنجیره سرد حمل واکسن، دارو و مواد بیولوژیک و مواد غذایی فاسد شدنی می باشد.
  2. دیتالاگر رطوبت: همانطور که اشاره شد این مدل هم توام با دیتالاگر دما و رطوبت می باشد و دیتاهای مربوط به رطوبت محیط را جمع آوری می نماید.
  3. مدل ثبت کننده فشار: این نوع دیتالاگر ثبت کننده فشار مایعات یا گازها می باشد. برای اندازه گیری عمق آب عمدتا مورد استفاده قرار میگیرد. بدیهی است که این مدل از دستگاه ها ضد آب می باشند.
  4. از مدل های دیگر می توان دیتالاگر ارتعاشی، دیتالاگر محیط وحش و غیره را نام برد.

برای خرید دیتالاگر دما و رطوبت چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

دیتالاگر دما و رطوبت و سایر مدل ها به دلیل اینکه دستگاه های حساسی می باشند و در مکان هایی مانند داروخانه های و فروشگاه های مواد غذایی نقش اساسی را ایفا می کنند بهتر است که از مراکز معتبر خریداری شوند. بهتر است این دستگاه از برند مناسب و با نرم افزار انتقال دیتای مخصوص به خود خریداری شود. همچنین با توجه به محل مصرف نوع و مدل این دستگاه ها را انتخاب نمایید و هزینه اضافی پرداخت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 8 =