مقالات آزمایشگاهی

انواع انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟

انواع انکوباتور آزمایشگاهی چیست

انکوباتور را می‌توانیم یکی از اساسی ‌ترین و مهم ‌ترین دستگاه‌ ها و ابزارهای ضروری در علوم آزمایشگاهی معرفی کنیم. از این دستگاه برای رشد و نگهداری کشت‌ های میکروبی و سلولی استفاده می‌ کنند. با استفاده از این دستگاه ‌ها می‌توان شرایطی را به وجود آورد تا دما، رطوبت و شرایط ضروری دیگر کنترل شده و سلول ‌ها و نمونه‌ ها بتوانند به راحتی به رشد و نمو خود ادامه دهند.

البته علاوه بر صنایع آزمایشگاهی، امروزه در صنعت پزشکی و نگهداری محصولات و مواد دیگر نیز  انکوباتورها نقش موثر و مهمی دارند. برای اینکه اطلاعات مفید و ضروری در مورد این دستگاه‌ ها به دست بیاورید، بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

انکوباتور در آزمایشگاه

انکوباتور در آزمایشگاه

دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟

همواره برای رشد بهتر سلول ‌های میکروبی، باکتریایی، سلول ‌های زنده، بافت‌ های جانوری و گیاهی نیاز است تا شرایطی فراهم شود تا نمونه مورد نظر بتواند به خوبی رشد کند. در این زمان و برای انجام بسیاری از کارهای تحقیقاتی می‌ توان از دستگاه ‌های  انکوباتور آزمایشگاهی استفاده کرد.

به طور کلی این دستگاه‌ ها برای سلول ‌های یوکاریوتی و پروکاریوتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این دستگاه ‌ها به دلیل داشتن مکانیسم‌ های خاص قابلیت تنظیم PH، دما، اکسیژن و دی اکسید کربن را دارند و می‌ توانیم آنها را یکی از دستگاه ‌های مهم و ضروری معرفی کنیم که ساخت آنها انقلابی عظیم در صنعت پزشکی و آزمایشگاهی به وجود آورد.

معرفی 5 نوع انکوباتور آزمایشگاهی

پس از اینکه دانستید انکوباتور آزمایشگاهی چیست، بهتر است در مورد انواع این دستگاه‌ ها نیز بدانید. به طوریکه در مواقع لزوم بتوانید آن را برای نیاز و صنعت مورد نظر خریداری کنید؛ انواع این دستگاه را در ادامه معرفی می کنیم.

  1. انکوباتور ساده

انکوباتور ساده نمونه ‌ای ابتدایی از این دستگاه است که دارای یک محیط ایزوله و محیط کنترل شده برای کشت سلول ‌ها و باکتری ‌ها است. انکوباتورهای ساده دارای امکانات مختلفی از قبیل تنظیم دما، رطوبت ، co2  و میزان اکسیژن هستند. همچنین در این دستگاه‌ ها شرایطی فراهم شده است که باکتری ‌ها می ‌توانند رشد کنند. از انکوباتورهای ساده در آزمایشگاه‌ های میکروبی و بیولوژی و آزمایشگاه‌ های زیست شناسی سلولی استفاده می ‌کنند. این دستگاه‌ ها دارای سه نمونه

  • مدل ایستاده در کف
  • مدل اتاق
  • مدل رومیزی

هستند. این دستگاه‌ ها قادرند دمایی بالاتر از دمای محیط را فراهم کنند و دارای حجم و ابعادی مختلف و گوناگون هستند. یکی از با کیفیت ترین محصولات در این دسته انکوباتور شیمی فن می باشد که قابل تهیه از طریق همین سایت می باشد.

انکوباتور ساده

انکوباتور ساده

  1. انکوباتور صنعتی

انکوباتور صنعتی که با نام ماشین ‌های جوجه کشی نیز شناخته می ‌شود در اغلب مواقع در مرغداری‌ ها استفاده می‌ شود. این دستگاه‌ ها گزینه مناسبی برای نگهداری تخم مرغ ‌ها جهت بیرون آمدن جوجه ‌ها از آن هستند. این تجهیزات به گونه ‌ای ساخته شده ‌اند که جهت گرم نگهداشتن محیط داخلی خود از تکنولوژی ‌های پیشرفته استفاده می‌ کنند و شرایطی شبیه بدن مرغ برای رشد بهتر جوجه‌ ها فراهم می‌ کنند. مدل های صنعتی جایگاه ویژه ‌ای در صنعت مرغداری و جوجه کشی دارند.

دستگاه انکوباتور صنعتی یا جوجه کشی

دستگاه انکوباتور صنعتی یا جوجه کشی

  1. انکوباتور یخچالدار

انکوباتور یخچالدار که با نام خنک کننده نیز شناخته می ‌شود قابلیت تنظیم دما تا 65+ و 5- را داشته و بیشتر از این دستگاه برای کشت باکتری در آزمایشگاه‌ ها استفاده می‌کنند. غیر از موارد کشت میکروارگانیسم، این دستگاه برای خشک کردن لوازم و ظروف آزمایشگاهی یا نگهداری از سرم ‌های خونی نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دستگاه اندازه بزرگ داشته و به همین دلیل می‌ توان به راحتی اقدام به کشت باکتری‌ ها و کنترل و بررسی شرایط آنها کرد. در حال حاضر در اکثر آزمایشگاه ‌های باکتری شناسی می ‌توان یک دستگاه انکوباتور یخچالدار مشاهده کرد.

انکوباتور یخچالدار آزمایشگاه

انکوباتور یخچالدار آزمایشگاه

  1. انکوباتور شیکردار

انکوباتورهای شیکردار یک صفحه چرخان دارند که به صورت دایره‌ای و خطی بوده و بیشتر از آنها برای کشت و پرورش باکتری‌ های هوازی در محیط‌ های مایع استفاده می ‌کنند. این دستگاه‌ ها علاوه بر داشتن سیستم تنظیم دمایی، دارای یک سیستم خنک کننده برای کاهش دمای داخل محیط و رشد بهتر برخی باکتری ‌ها می ‌باشند.

معمولاً از این دستگاه‌ های شیکردار در صنایع غذایی، بیمارستان ‌ها، دانشگاه‌ ها، کارخانجات داروسازی، آزمایشگاه تشخیص طبی و مراکز تحقیقاتی استفاده می‌کنند.

انکوباتور شیکردار

انکوباتور شیکردار

  1. انکوباتور دی اکسید کربنی

انکوباتور دی اکسید کربنی معمولاً جهت کشت و پرورش ارگانیسم و بافت ‌های زنده در آزمایشگاه‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در اکثر مواقع دمای درون محفظه روی  C°37 قرار داشته و  co2  مورد نیاز داخل محفظه نیز از طریق خود مخزن تامین می‌گردد. توجه داشته باشید همواره باید داخل این دستگاه‌ ها مقدار مشخصی  co2  برای پایدار نگه داشتن بی‌کربنات سدیم جهت تنظیم  PH محیط وجود داشته باشد.

در اغلب مواقع سطح رطوبت داخل انکوباتورها باید روی 95% و میزان  co2  آنها روی 5% باشد. طبق تحقیقات انجام شده، با کیفیت ‌ترین نوع انکوباتورهای  co2 ، دستگاه ‌هایی با محفظه ‌های کوچک ‌تر و درب‌ های مجزا هستند که این موضوع سبب عملکرد بهتر و عدم انتقال آلودگی می‌ شود.

انکوباتور دی اکسید کربنی آزمایشگاه

انکوباتور دی اکسید کربنی آزمایشگاه

نکات مهم هنگام کار با انکوباتور آزمایشگاهی

پس از اینکه با انواع  انکوباتور آشنا شدید نیاز است تا هنگام کار با این دستگاه‌ ها به یکسری نکات و موارد مهم و ضروری نیز دقت داشته باشید، این نکات عبارت است از:

  • هیچگاه انکوباتور‌ها را نزدیک هواکش و درب‌ های اصلی با جریان هوا قرار ندهید.
  • این دستگاه را باید روی یک سطح صاف و تعادلی قرار دهید.
  • از قرار دادن مواد اشتعال زا مانند بنزین، الکل و پروپان در این دستگاه جدا پرهیز کنید.
  • در نظر داشته باشید برای گرفتن نتیجه قطعی و دقیق باید به موقع ظرف آب داخل دستگاه را تعویض کنید.
  • به منظور پیشگیری از گسترش آلودگی، بهتر است دیواره دستگاه و قفسه ‌ها را به طور مرتب خشک نگهدارید.

خرید انواع دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی

در این مقاله برای شما در مورد  انواع انکوباتور آزمایشگاهی و کارایی و نکات مهم آن صحبت کردیم. در نظر داشته باشید در صورتی که می‌ خواهید برای محیط کار و حرفه خود این دستگاه‌ ها را خریداری کنید باید در ابتدا به خوبی تحقیق کرده تا دستگاهی مناسب و ایده آل را تهیه نمایید. علاوه بر این، نیاز است تا این دستگاه را از یک فروشنده و عرضه کننده با اصالت و شناخته شده خریداری کنید تا محصولی با کیفیت و به قیمت به شما عرضه شود. هنگام استفاده از انکوباتور تمام نکات ایمنی و ضروری را در نظر بگیرید تا بتوانید با خیال راحت تا چندین سال از این دستگاه استفاده کنید.

برای خرید انواع دستگاه انکولاتور با گارانتی و خدمات پس از فروش می توانید با دفتر فروش تجهیزات آزمایشگاه راد طب اسپادان تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − ده =