مقالات آزمایشگاهی

تفاوت استریل کردن با Oven و اتوکلاو

تفاوت استریل کردن با Oven و اتوکلاو

امروز استریل کردن با Oven (فور) و اتوکلاو و ضدعفونی کردن در بیشتر زمینه‌ های علمی و تولیدی مانند پزشکی و آزمایشگاهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است‌. دستگاه ها و روش ‌های بسیار زیادی برای این امر وجود دارند که دو نوع پرکاربرد از این دستگاه های استریل کننده عبارت ‌اند از دستگاه اتوکلاو و فور.

دستگاه استریل اتوکلاو چیست؟

دستگاه اتوکلاو یک نوع دستگاه خود قفل شونده است که با بخار تحت فشار، ابزار و وسایل را استریل می‌ کند. با توجه به استفاده هر روزه از ابزار و وسایل پزشکی و در معرض قرار گرفتن این ابزار و وسایل با میکروب ‌ها و ویروس‌ ها و آلودگی های مختلف استریل کردن با Oven و اتوکلاو این نوع وسایل یکی از نیازهای ضروری است.

دستگاه استریل اتوکلاو

دستگاه استریل اتوکلاو

جالب است بدانید که اتوکلاو بهترین راه و وسیله برای استریل کردن تجهیزات پزشکی است. به وسیله اتوکلاو تمام میکروب ‌ها چه از نوع معمولی و چه از نوع اسپور ها کاملاً از بین می ‌روند. در نظر داشته باشید که مدت زمان استفاده از اتوکلاو برای استریل کردن پارچه‌ ها و ابزار فلزی با یکدیگر تفاوت دارد.

اتوکلاو ها معمولاً بر مبنای فشار و دمای بسیار زیاد منجر به استریل کردن تجهیزات پزشکی می شوند. بنابراین شما نمی‌توانید تمام اجزا و ابزار پزشکی را برای استریل کردن در اتوکلاو قرار دهید. زیرا برخی از ابزارها در مقابل حرارت مقاوم نیستند. در نظر داشته باشید دستورالعمل استفاده از انواع مختلف oven و اتوکلاو موجود در بازار متفاوت است.

دستگاه استریل فور و یا Oven چیست؟

فور یا oven دستگاهی آزمایشگاهی است که محفظه استیل دارد و با استفاده از المنت ها باعث ایجاد حرارت بسیار بالا و قابل کنترل دویست و پنجاه درجه سانتی ‌گراد می‌شود. این دستگاه برای استریل کردن و تمیز کردن وسایل پزشکی و آزمایشگاهی در بیمارستان ‌ها و همچنین آزمایشگاه‌ های مختلف قابل استفاده است.

در برخی از این دستگاه‌ ها، انتقال گرما به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد. اما در برخی دیگر از این فورها انتقال گرما با کمک پنکه انجام می‌شود. یا از خاصیت سبک بودن هوای گرم و سنگین بودن هوای سرد برای جا به جایی هوا در این دستگاه ها استفاده می ‌شود.

به طور معمول دستگاه ‌های فور در محدوده‌ دمای اتاق تا دمای سیصد و پنجاه درجه سانتی‌گراد کار می کنند. البته جالب است بدانید که برخی از این دستگاه‌ ها وجود دارند که حتی دمای ششصد درجه سانتی‌گراد را نیز تامین می‌کنند. همچنین به فور ها، اوون هوای داغ و یا گرم‌ خانه نیز می گویند.

Oven استریل کننده

Oven استریل کننده

معمولاً از این دستگاه برای استریل کردن انواع مختلف پلیت ‌های شیشه ای، لوله ‌های آزمایشگاهی، پیپت ها، همچنین لوازم دندانپزشکی و سر سوزن استفاده می‌شود. این دستگاه باعث جلوگیری از هرگونه خوردگی، کنده شدن لبه تیز، و یا زنگ ‌زدگی وسایل پزشکی می شود.

دستگاه فور معمولاً در دندانپزشکی استفاده می‌شود و کاربرد بسیار زیادی در این زمینه پزشکی دارد. زیرا در دندانپزشکی از ابزار و وسایل تیز و فلزی که قابلیت زنگ زدن را دارند استفاده می شود. دستگاه فور برای استریل کردن آن ها بسیار مناسب می باشد‌‌. به دلیل این ‌که این دستگاه حرارت خشک ایجاد می کند از زنگ زدن لوازم و وسایل به طور کامل جلوگیری می کند.

همچنین جالب است بدانید که دستگاه فور با استفاده از سینی های متفاوت به چند طبقه تقسیم می‌شود و این سینی ‌ها قابل جا‌به ‌جایی هستند و شما می‌توانید به‌ راحتی وسایل خود را در آن بچینید. همچنین قیمت دستگاه فور نسبت به دستگاه اتوکلاو بسیار پایین ‌تر است و همچنین می‌تواند در زمینه ‌های بسیار زیادی و در صنعت های متنوع مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از دستگاه های با کیفیت ایرانی در این زمینه دستگاه آون شیمی فن است که از سایت راد طب قابل سفارش و تهیه می باشد.

دستگاه اتوکلاو بهتر است یا oven فور

استریل کردن با Oven و اتوکلاو برای ابزار و تجهیزات پزشکی انجام می‌شود اما ممکن است تا به اینجا شما متوجه شده باشید که این دستگاه ها تفاوت ‌های کوچکی با هم دارند. همین امر باعث می‌شوند کاربران هنگام انتخاب و خرید این دستگاه ‌ها به این تفاوت ‌ها دقت کنند، و دستگاهی که بیشتر مورد استفاده آن ‌ها قرار می گیرد را خریداری نمایند. ما در ادامه به بررسی برخی ازین تفاوت ‌ها خواهیم پرداخت تا ویژگی ‌های این دستگاه‌ ها را برای شما روشن تر سازیم.

دستگاه فور ابزار و وسایل را به صورت کاملاً خشک استریل می کند، اما دستگاه اتوکلاو ابزار و وسایل را مرطوب می کند.
شما می توانید دمای مخصوص محیط فور را کاملاً کنترل نمایید و روی دمای مورد نظر خود قرار دهید، اما دمای استریل کردن در اتوکلاو کاملاً ثابت است و شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید.

از دستگاه فور برای استریل کردن ابزار های حساس مانند آن‌هایی که ممکن است دچار زنگ زدگی و یا کنده شدن شوند استفاده می‌شود. اما از دستگاه اتوکلاو برای استریل کردن مواد قابل اشتعالی مانند گان و غیره استفاده می‌شود.

در بررسی تفاوت استریل کردن با Oven و اتوکلاو همچنین جالب است بدانید که دستگاه اتوکلاو غیر استاندارد بسیار برای محیط خطرناک می باشد و امکان انفجار و آسیب رسانی بسیار بالایی دارند. اما فور ها دستگاه های امن تری هستند و خطر آن‌ چنانی برای شما نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 1 =