مقالات آزمایشگاهی

کاربرد هود لامینار در آزمایشگاه کشاورزی

کاربرد هود لامینار در آزمایشگاه های کشاورزی

با توجه به پیشرفت‌ های نوین در زمینه ‌های مختلف علمی و صنعتی، امروزه اختراعات و روش ‌های نوینی برای تولید محصولات مختلف ایجاد شده است. هود لامینار جهت کوتاه کردن زمان بهره وری گیاهان و تکثیر و زیاد کردن انواع گیاهان مختلف در آزمایشگاه‌ های کشت بافت مورد استفاده قرار می گیرد. تکثیر انواع مختلف گیاهان و همچنین گل‌ های زینتی و بذر درختان با بهره گیری از هود لامینار در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

همچنین استفاده از هود لامینار باعث جلوگیری از ورود هرگونه ویروس و آفت به محیط کشت گیاه می شود. به علاوه می‌توان گفت که در آزمایشگاه‌ کشاورزی که از روش کشت بافت برای کشت گیاهان و رشد گیاهان استفاده می شود یکی از الزامی ترین و کاربردی ‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی هود های کشت بافت می باشند.

انواع مختلف هود لامینار در آزمایشگاه های کشاورزی

هودهای لامینار در انواع بسیار مختلف و متنوعی تولید می شوند اما دو نوع معروف هود لامینار هود های دارای جریان هوای افقی و هودهای دارای جریان هوای عمودی می باشند. علاوه بر دسته ‌بندی هودهای لامینار دارای جریان افقی و همچنین جریان عمودی، هود لامینار به سه دسته کلاس یک، کلاس دو، و کلاس سه تقسیم می شوند. از این سه کلاس متفاوت هود لامینار بسته به نیازهای موجود کلینیکی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

هودهای دارای جریان هوای افقی

در هود لامینار کشت بافت که دارای جریان هوای افقی است حدود صد در صد هوای سالم و تازه با حدود بازدهی چهل درصد از قسمت فیلتر هود عبور می‌کند و باعث جذب ذرات درشت می شود. پس از این، هوا از فیلتر های اصلی به صورت افقی در جهت کاربر جریان پیدا می کند. به همین دلیل اگر از هود لامینار کشت بافت با جریان هوای افقی استفاده می کنید، باید بدانید که در این نوع هودها فقط شرایط ایمنی و بازدهی برای محصول فراهم می‌شود و کاربر هیچ گونه شرایط ایمنی ندارد. به همین دلیل بهتر است که کاربر حین استفاده از این دستگاه ها از ترکیبات میکروبی و آلودگی های ویروسی به دور باشد.

هود لامینار

هود لامینار

هود لامینار دارای جریان هوای عمودی

در هود لامینار کشت بافت که با جریان هوای عمودی کار می کنند؛ درست مانند هود با جریان هوای افقی، صد در صد کامل هوای تازه را با حدود بازدهی چهل درصد از قسمت فیلتر عبور می‌دهد. هوای اصلی پس از جذب ذرات درشت به طریق عمودی به سمت پایین جریان پیدا می‌کند‌. به همین دلیل استفاده از این هود ها برای کشت بافت مناسب نیست زیرا در صورتی که کاربر هنگام استفاده از هوای عمودی اگر دارای آلودگی باشد باعث بازگشت جریان هوای آلوده شده و آلودگی به سمت کشت بافت می شود و باعث ضرر رسیدن به محصولات شما می شود.

هود لامینار کلاس یک

این نوع هودها محفظه ای محافظتی بسیار مناسب و قابل اطمینانی برای کارکنان آزمایشگاه فراهم می‌کنند. علاوه بر این اقدامات محافظتی اگر از تکنیک های مناسب و مطمئن میکروبیولوژیکی استفاده شود این هود لامینار می‌تواند محیطی بسیار استریل و پاکیزه و حفاظت خوبی را برای نگهداری نمونه ایجاد کند. اما متاسفانه این هود قادر نیست که در برابر نفوذ آلودگی به محیط کشت جلوگیری کند. همچنین از نظر کارکرد این هود شباهت بسیار زیادی به هود میکروبی دارد.

هود لامینار کلاس دو

این هود ها می توانند محیط بسیار مناسب، مطمئن و ضدعفونی شده ای را برای انواع مختلف آزمایش ‌هایی که به کشت سلولی نیاز دارند فراهم ‌کنند. این نوع هود ها معمولاً برای کار با مواد خطرناک مناسب هستند و حاشیه ایمنی را دارند.

هود لامینار کلاس سه

این هود ها کاملاً و به طور صد در صد عایق گاز هستند و بیشترین میزان حفاظت را برای کارکنان آزمایشگاه فراهم می‌کنند. همچنین این هود ها محیط بسیار مناسبی را برای کشت گیاه فراهم می کنند.

نکاتی درباره هود لامینار در آزمایشگاه های کشاورزی

توجه نمایید که اگر قصد دارید از این هود ها برای استفاده در محیط آزمایشگاهی خودتان استفاده نمایید، باید به نکات مهمی که در ادامه می‌گوییم توجه نمایید. این نکات بسیار حیاتی می باشند و باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به شما و همچنین به دستگاه هود لامینار خواهند شد.

هود لامینار

هود لامینار

همیشه سعی کنید که هنگام خرید این نوع هود ها و بعد از جابجایی دستگاه و قرار دادن دستگاه در محل مورد نظر و فیکس کردن آن، از سلامت دستگاه اطمینان حاصل فرمایید. همچنین توصیه می‌شود که حدود هر شش الی دوازده ماه کیفیت جریان هوای گردشی در این نوع هودها و همچنین فیلتر آن ها را مورد بررسی قرار دهید. هود لامینار دارای انواع مختلف لامپ های یو وی است که باعث کشته شدن میکروب‌ ها می‌شوند، اما میزان بازدهی این لامپ‌ها باید به طور مرتب بررسی شود.

همچنین برای ما انسان ‌ها قرار گرفتن در معرض اشعه‌ های یو وی ممکن است باعث آسیب رسیدن به پوست و چشم شود. پس سعی کنید هنگامی ‌که می‌خواهید با دستگاه کار کنید این چراغ ‌ها را خاموش نگه دارید.

قسمت شیشه ‌ها و همچنین پلاک‌ های این هود را قبل از این‌ که داخل هود قرار دهید فیکس و ثابت کنید. همچنین آن را با الکل اتانول هفتاد درصد کاملاً ضدعفونی نمایید. شما باید هنگام کار با هود لامینار از روپوش ‌های پلاستیکی آزمایشگاهی استفاده نمایید‌‌. سعی کنید که این روپوش ها را فقط مختص قسمت کار با هود نگه دارید و از استفاده آن در نواحی مختلف آزمایشگاه خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + سیزده =